Johans Kayak Site   www.kanoroutes.nl

De Niers
INHOUD

De Niers is een 114 km lange rivier net over de grens in Duitsland. Hij is bevaarbaar vanaf Süchteln bij Viersen tot Milsbeek in Nederland, waar hij in de Maas uitmondt. De Niers is 65 km bevaarbaar, waarvan 8 km in Nederland. Voorbij Kessel richting de Nederlandse grens geldt voor ongeveer 1 km een vaarverbod. In Duitsland zijn goede kano-faciliteiten langs de rivier. Er zijn kanosteigers en vaak is er ook een wc. Er is meestal ruimte genoeg om de auto vlakbij de steiger te zetten om kano's op en af te te laden. Parkeren moet in de regel iets verderop. Kano varen op de Niers is in Duitsland erg populair. Meestal wordt gebruik gemaakt van een huurkano zodat men na het varen op een afgesproken plek weer opgehaald kan worden. De stroomsnelheid is doorgaans ongeveer 2 km/u. In de omgeving van Geldern is de rivier iets breder en daardoor de stroomsnelheid lager. Je kunt stroomopwaarts varen, maar geen afstanden afleggen.

Kanoverhuur in Nederland:

Roepaen (alleen een korte tocht van 7 km), Kleefseweg 9, 6595 NK Ottersum, Tel: 0485-516070

In juli 2011 heb ik met mijn zoon 2 dagen op de Niers gevaren. Het plan was om in 2 dagen vanaf Wachtendonk de rivier af te varen tot Gennep. De eerste dag wilden we tot de stuw bij Schloss Wissen bij Wieze varen en de volgende dag vanaf hier verder. We hadden een fiets mee genomen die we bij het eindpunt neer zetten om na het varen de auto mee op te halen.

Wachtendonk naar Schloss Wissen:

In Wachtendonk is vlakbij het centrum een ruim veld bij de kanosteiger, maar hier geldt een parkeerverbod. Je mag er wel kano’s op en afladen, maar parkeren moet op een klein parkeerplaatsje er vlakbij of in een van de straten. Toen wij er waren was er een zondagsmarkt dus het was wat lastiger om een parkeerplaats te vinden. Bij de kanosteiger stonden ook auto’s geparkeerd, ondanks een bord van de burgemeester met het verzoek om dat niet te doen. We stapten in de kajaks en gingen op weg voor het eerste stuk van 14 km. Naar Geldern. Al na een kort stukje kwamen we bij een kleine stuw met een hoogteverschil van maar een paar centimeter. Je kunt hier moeilijk op de kant komen, maar het is geen probleem om er gewoon overheen te varen. Vlak voor Geldern is een stuk rivier van ongeveer 1 km. teruggebracht in de oude rivierbedding. Het wordt wat smaller en er zijn veel bochten. Er staat een bord: “Liebe Paddler…” (Beste peddelaars, u komt nu bij de gerestaureerde Niers. Laat de peddel rusten en drijf op de stroom mee voor het beste uitzicht). In de laatste bocht is rechts een doodlopende zijtak (waar de Niers vroeger stroomde). Hier kun je de kant op voor een pauze. Er staat een bankje. Bij het begin van Geldern is bij een spoorbrug een stuw waar je moet overdragen. Hier zijn goede steigers. Van Geldern zie je niet veel, alleen wat achterkanten van bedrijven en huizen. Voorbij Geldern is nog een stuw waar je moet overdragen. Ook hier zijn goede steigers. Na Geldern kom je langs Wetten. De rivier maakt een paar grote bochten en dan kom je langs Kevelaer. De rivier wordt wat breder en de stroming neemt af. Vervolgens kom je even voor Schloss Wissen bij een stuw. Dit is het eindpunt voor de eerste dag. We hadden 33 km afgelegd in 5,5 uur waarvan een half uur pauze. Met de fiets was het 35 km. terug rijden naar Wachtendonk om de auto op te halen.

Jan an de Fähr naar Gennep:

Op de tweede dag wilden we bij nader inzien toch een wat kortere tocht maken. Daarom kozen we Jan an de Fähr als startpunt, zo'n 26 km van Gennep. In Gennep is een goede aanlegplek (geen steiger) achter de St. Martinus Kerk. Dat is de kerk met het grote opschrift "Ik ben er" aan de Niersdijk. Er is een doodlopend straatje achter de kerk (Niersdijk) met een pleintje waar je met de auto kunt staan om de kano op te laden. We parkeerden de fiets bij de kerk en reden naar Jan an de Fähr. Onze auto-navigatie stuurde ons de snelweg op en al snel waren we er. Hier is een fietspontje en een restaurant/biertuin. Bij de kanosteiger kun je alleen af- en opladen. Op het voorste deel van het veldje mag je voor het bord wel parkeren. Er is een wc. De rivier is hier wat breder dan wat we de vorige dag hadden gezien, maar de stroomsnelheid is ongeveer hetzelfde (2 km/u). Na 4 km. varen kwamen we in Goch. Rechts zie je de Susmühle, een voormalige watermolen die uit omstreeks 1700 dateert. Aan het eind van de 19de eeuw waren er 52 werkende watermolens langs de Niers. Dit is slechts een van de weinige overgeblevenen. In 1932 is de loop van de rivier veranderd en is het waterpeil zo'n 2 meter gezakt. Het waterrad komt daarom nu niet meer in het water. Bij de watermolen splitst de rivier. Als je de linkertak neemt kom je langs een steiger bij het stadspark en je komt langs de St. Maria Magdalena Kerk. Voorbij Goch kom je door het mooie Reichswald. Hier zijn veel bramenstruiken, maar die zijn door de stroming moeilijk te plukken. Op 9 km voorbij Goch kom je langs Kessel. De kanosteiger links bij de kerk is het laatste ophaalpunt voor gehuurde kano's. Bij een brug even verder staat een bord "Durchfahrt Verboten". Het leek erop of even verderop een hek in het water staat. We trokken de kano's daarom op de kant en droegen ze erlangs. Bij nader inzien bleken het lichte aluminium buizen te zijn die in het water hangen. Daar kon je gemakkelijk tussendoor varen. We voeren verder, maar daar kwamen we bij een volgend obstakel die de echte reden voor het vaarverbod was: een lange diagonaal in het water drijvende buis die drijvende planten en rommel in een hoek dirigeert. Daar is een groot apparaat met scherpe punten die de rommel uit het water schept. De Duitsers noemen het een Krautfanganlage. Ook hier een bord met "Lebensgefahr, kein Durchfahrt". Overdragen over de kant was hier echter niet mogelijk omdat een groot hek het apparaat van de achterliggende weg over de brug scheidt. Het apparaat was op dat moment niet in werking. We klommen daarom op de buis, trokken de kajaks er overheen en stapten aan de andere kant weer in. We moesten ten slotte naar onze fiets in Gennep. We voeren weer verder en kwamen aan de linkerkant langs een hoog hek met grote rollen prikkeldraad. Dit is militair terrein waar je geen foto's van mag maken. Omdat hier nooit iemand komt, kun je hier overdag wild zien. We zagen we een hert lopen. Waar de rivier een grote bocht naar links maakt vormt de rivier de grens. Links is Duitsland en rechts is Nederland. Bij de volgende bocht naar rechts is aan beide zijden Nederland. Je komt rechts voorbij Ottersum en vervolgens kom je links bij de aanlegplaats bij de St. Martinus Kerk te Gennep. "Ik ben er" refereert naar de bijbel Exodus 3:4.

Overdragen voorbij Kessel 1 km.

Na de kerk van Kessel stap je bij de eerstvolgende brug aan de linkerkant uit. Er staat een bord "Durchfahrt Verboten". Volg het pad langs de rivier onder de volgende brug door (beetje modderig hier). Net voor het apparaat gaat het pad naar links en weer naar rechts. Bij de weg ga je rechtsaf een brug over. Even verder kom je bij de Niers. Er zijn geen steigers, maar met wat moeite kun je hier weer te water gaan en verder varen.

Kanosteiger in Wachtendonk, Duitsland.

Stuw met overdraagpunt bij de spoorbrug van Geldern.

Bij Jan an de Fähr

Kanosteiger bij Jan an de Fähr.

Susmühle in Goch.

St. Maria Magdalena Kerk in Goch

Niers

Durchfahrt verboten bei der Krautfanganlage. Een kilometer voorbij Kessel is de doorvaart gestremd door een diagonaal over het water liggende buis waarmee drijvende plantenresten en vuil in een hoek gedreven wordt naar een apparaat met scherpe pennen die de rommel uit het water schept. Je kunt op de buis staan, de kano er over trekken en aan de andere kant verder varen, maar het vraagt wat behendigheid (en het mag niet).
Update 2015: Er is een opening in de buis gemaakt ten behoeve van kanovaarders. Je kunt hier achteruit doorheen varen en dan weer vooruit aan de andere kant verder varen. Het bord met de mededeling dat doorvaart verboden is hang er nog wel steeds...

De Niers in Nederland.

De Niers in Nederland.